WYDZIAŁ EDUKACJI MUZYCZNEJ
zamknij
2017-11-07

dr hab. Magdalena Witczak

sopran liryko – koloraturowy

profesor nadzwyczajny

w Katedrze Wokalistyki

Wydziału Edukacji Muzycznej

Akademii Sztuki w Szczecinie

 

 

„(...) Bardzo dobre warunki głosowe, dopracowana technika i ciekawa barwa pozwoliły śpiewaczce wyjątkowo pięknie zabrzmieć (...)”

Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec. Następnie studiowała w klasie śpiewu solowego w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki, którą ukończyła otrzymując dyplom z wyróżnieniem.

Jest laureatką wielu konkursów sztuki wokalnej.

W 2006 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka, w 2012 – stopień nauczyciela dyplomowanego, a w 2015 – stopień doktora habilitowanego.

Od 2017 roku zatrudniona na stanowisku prof. nadzwyczajnego w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Od 2003 uczy śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Słupsku jako nauczyciel dyplomowany oraz prowadzi szkolenia na temat prawidłowej emisji i impostacji głosu.

Zadebiutowała w 1999 roku rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, za tę rolę nominowana była do Nagrody im. A. Hiolskiego za najlepszy debiut roku.

Wykonuje muzykę operową (ok.100 spektakli), operetkową (ok.90 koncertów), oratoryjno- kantatową (ok.140 koncertów), pieśni polskie i obcojęzyczne (ok.50 koncertów), musical (29 spektakli). oraz piosenki rozrywkowe. Ważniejsze role sceniczne: Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, Zuzanna w „Weselu Figara” W.A.Mozarta, Norina w „Don Pasquale” G. Donizettiego, Fasquita w „Carmen” G. Bizeta, Oskar w „Balu maskowym” G. Verdiego, Hanna w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Lucia w „Gwałcie na Lukrecji” B. Brittena, Stasi w „Księżniczce czardasza” E. Kalmana oraz Matka Przełożona w „The Sound of Music” R. Rodgersa, O. Hammerstaina.

Występowała z takimi dyrygentami, jak: J. Maksymiuk, J. Salwarowski, J. Katlewicz, K. Buman, Z. Rychert, B. Jarmołowicz, M. Caldi, M.J. Błaszczyk, T. Wicherek, A. Knap, T. Bugaj, S. Chrzanowski, W. Rajski, M. Florencio Jr., R. Silva, Z. Rychert, J. Przybylski, S. Wróblewski, P. Sułkowski, A. Kowalska – Pińczak, J. M. Zarzycki.

                 Zapraszana jest na liczne festiwale krajowe i zagraniczne, współpracując z instytucjami kultury, zespołami i stowarzyszeniami.

Stała współpraca (od 2000 roku) z gdańskim zespołem Cappella Gedanensis zaowocowała w 2005 r. nagraniem prawykonań kantat J. T. Roemhildta, a w roku 2008 nagraniem solowego motetu „In furore” A. Vivaldiego.

Wykonuje utwory współczesnych kompozytorów polskich. W październiku92001 r. została zaproszona do światowego prawykonania „Missa Festiva” K. Rozbickiego, wydanej na płycie CD. Wykonała „Angelus” W. Kilara, „Papa in Memoriam” na sopran, fortepian i sampler elektroniczny gdańskiego kompozytora G. Grubby. W 2007 wzięła udział w wykonaniu „Mszy Górniczej” A. Marko wraz z Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica” w Słupsku. W 2009 wykonała Kantatę M. Czerniewicza „I noc otoczy Cię jak światło” i „Pieśń Muzy z dźwiękami trąb i dzwonów” na sopran solo i carillon G. Kupreviciusa z okazji 450-lecia carillonu Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. W 2012, 2013 i 2015 wykonała dzieła sakralne A. Nikodemowicza na I, II i IV Międzynarodowym Festiwalu w Lublinie „Czas i dźwięk” oraz w 2016 „Pasję” R. Kłoczko do libretta Mai Baczyńskiej.

Koncertuje w kraju i za granicą. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, płytowe i telewizyjne. W październiku 2010 Radio Duńskie zarejestrowało i odtworzyło jej recital z muzyką F. Chopina i V. Belliniego.

W 2015 roku otrzymała Nagrodę Dyrektora PSM I i II st. w Słupsku, za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i szczególny wkład w rozwój szkoły w roku szkolnym 2014/2015.

W 2016 otrzymała honorową odznakę od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury Polskiej”.

W 2017 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska z okazji Jubileuszu 20-lecia pracy artystycznej.