WYDZIAŁ EDUKACJI MUZYCZNEJ
zamknij
2019-02-13

Piotr Gryska

kompozytor; ur. 12 maja 1976, Szczecin. W latach 1995-2000 odbył studia w Filii Szczecińskiej Akademii Muzycznej w Poznaniu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki. W latach 2003-2007 studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki, gdzie uzyskał dwa dyplomy w zakresie specjalności: teoria muzyki (2006) oraz kompozycja (utwór dyplomowy Requiem na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną napisany pod kierunkiem Marka Jasińskiego, 2007).

W latach 2007-2010 wykładał w Szczecińskiej Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi zajęcia z literatury muzycznej, harmonii, instrumentacji, kontrapunktu, analizy dzieła muzycznego oraz propedeutyki kompozycji na Wydziale Edukacji Muzycznej. W październiku 2012 roku obronił pracę doktorską pt. Związki muzyki ze słowem w muzyce wokalno-instrumentalnej o tematyce religijnej na przykładzie Escha-tonu w dyscyplinie kompozycja w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jest autorem muzyki wokalnej z przeznaczeniem głównie na chór a cappella, wokalno-instrumentalnej (głównie formy oratoryjno-kantatowe do tekstów o tematyce sakralnej) oraz instrumentalnej – kameralnej i symfonicznej. Jego twórczość była prezentowana na Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie, na koncertach poświęconych twórczości młodych kompozytorów w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy oraz na Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Kyrie Piotra Gryska zostało utrwalone na płycie poświęconej współczesnej twórczości kompozytorów szczecińskich.

 

kompozycje

Leci woda na chór mieszany a cappella (1999)

Jeż na sopran solo, flet, instrumenty perkusyjne i fortepian (2002)

Wysokie drzewa na sopran solo i fortepian (2002)

Passacaglia na organy (2003)

Posępny duch mój na sopran solo i fortepian (2003)

Ave Maria na chór mieszany a cappella (2003)

Sonata na skrzypce i fortepian (2004)

Kwartet smyczkowy „Kwartowy” (2004)

Sinfonietta nr 1 na perkusję, smyczki i harfę (2005)

Koncert na klarnet i orkiestrę (2005)

Sinfonietta nr 2 na orkiestrę symfoniczną (2006)

Ty, kantata na chór i orkiestrę (2006)

Requiem na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2007)

Fantasta diabolica na skrzypce i fortepian (2008)

Kyrie na chór mieszany a cappella (2008)

La Bagarre na klarnet i fortepian (2009)

Escha-ton na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2012)

Ta-pa-ta na chór mieszany a cappella (2013)

Pieśni patriotyczne w opracowaniu na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do spektaklu Dla Niepodległej Opery na Zamku w Szczecinie (2014)

Wokaliza na klarnet i trio smyczkowe (2014)

Kolędy w opracowaniu na chór mieszany a cappella (2014)

Gloria na chór mieszany a cappella (2015)

Toccata na fortepian (2015)

Suita dziecięca Jeż na flet, klarnet i orkiestrę smyczkową (2015)

Concertino na klarnet, marimbę i smyczki (2017)

Pieśni patriotyczne w opracowaniu na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do spektaklu 700 głosów na 100 lat niepodległości Opery na Zamku w Szczecinie (2018)

Stabat Mater na głosy solowe, chór dziecięcy, organy i smyczki (2019)