WYDZIAŁ EDUKACJI MUZYCZNEJ
zamknij
2019-05-20

5 Międzynarodowa Schubertiada w Akademii Sztuki

W niedzielę, 19 maja, w wypełnionej do ostatniego miejsca Sali Kameralnej Akademii Sztuki w Szczecinie odbyła się 5 Międzynarodowa Schubertiada.

Od początku organizują ją wspólnie dr Maria Behrendt i prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska. W tym roku, poza wokalistami, zaprezentowali się także instrumentaliści. O międzynarodowym charakterze wydarzenia zadecydował udział włoskiego pianisty Piergiuseppe Lofrumento oraz Alexandra Kalischewskiego (sopran chłopięcy), ucznia Szkoły Muzycznej w Ueckermünde. Piergiuseppe Lofrumento studiuje w Szczecińskiej Akademii Sztuki w ramach programu ERASMUS u dr Urszuli Szyryńskiej. W koncercie towarzyszył na fortepianie w znanej Sonacie Arpeggione altowiolistce Justynie Poprawskiej, studentce Emanuela Salvadora i dr Pawła Maślanki na skrzypcach, natomiast duo altówka-fortepian przygotował (specjalnie na Schubertiadę) Dawid Pajdzik. Alexander Kalischewski zaśpiewał żartobliwą pieśń „Liebeständelei”, przywołując tym samym jeden z wielu pełnych humoru liryków Theodora Körnera. Do występu przygotowała go prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska, a akompaniował mu na fortepianie Romuald Kalischewski. Wśród instrumentalistów znalazły się pianistki Karolina Kruczyk i Paulina Wittig, decydując zmierzyć się z Fantazją f-moll na 4 ręce. Duo przygotował dr Sławomir Wilk, u którego Karolina Kruczyk nadal studiuje. Paulina Wittig ukończyła Akademię Sztuki w ubiegłym roku. Poza wspomnianymi wykonaniami w Schubertiadzie zaprezentowały się także soprany: Alicja Turowska w pieśni „Frühlingstraum” z cyklu „Winterreise” (klasa śpiewu solowego prof. Magdaleny Witczak), Karolina Misiorek w „Die Forelle”, Simona Monte w pieśni „Lachen und Weinen”, Ada Stasiukiewicz w „Des Mädchens Klage”, Oliwia Gębal w utworze „Im Frühling” (klasa śpiewu solowego dr Friederike Meinel), Anna Bralewska w ariettach „Hin und wieder fliegen Pfeile”, „Liebe schwärmt auf allen Wegen” oraz „An den Frühling” i Eliza Nowakowska w utworach „Nähe des Geliebten”, „Hochzeitslied” i „Hänflings Liebeswerbung” (klasa śpiewu solowego prof. Sylwia Burnickiej – Kalischewskiej). Schubert skomponował do tego samego tekstu Friedricha Schillera „An den Frühling” jeszcze jedną pieśń, którą poza cudownym hymnem „An die Musik” zaprezentowała prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska. Wokalne popisy kontynuowała Weronika Madej w Romansie Heleny z „Der häusliche Krieg” (klasa mgr Beaty Dunin-Wąsowicz), Adela Łukjan w pieśni „Du bist die Ruh” (klasa mgr Barbary Żarnowieckiej), Kiara Kotlarek jako „Gretchen am Spinnrade” (klasa mgra Tomasza Krzysicy) oraz tenor Kajetan Kułagowski w utworze „Im Abendrot”, jak również bas Michał Komorek w pieśni „Der Tod und das Mädchen” (klasa prof. Piotra Kusiewicza). Wokalistom akompaniowali Michał Landowski, Romuald Kalischewski, Olga Bila, Olga Bilas i Rafał Kowalczyk. Gospodarzem schubertowskiego popołudnia była inicjatorka szczecińskich Schubertiad dr Maria Behrendt.

 

Na wspólnym zdjęciu od lewej: Romuald Kalischewski, prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska, Alexander Kalischewski, Eliza Nowakowska, Kajetan Kułagowski, Oliwia Gębal, Weronika Madej, Adela Łukjan, Karolina Misiorek, Michał Komorek, Anna Bralewska, Kiara Kotlarek, Ada Stasiukiewicz, Michał Landowski, dr Maria Behrendt,

fot. Krzysztof Miradziński